5 listopada 2019r. w Sali konferencyjnej SP ZZOZ w Przasnyszu odbyła się prezentacja wyników audytu wraz z raportem naprawczym. W spotkaniu wzięli udział radni powiatowi, kadra zarządzająca, ordynatorzy oddziałów oraz przedstawiciele związków zawodowych. Audytor wyczerpująco odpowiadał na pytania, które padały z sali.
Spotkanie zostało otwarte przez Starostę Krzysztofa Bieńkowskiego oraz Przewodniczącą Komisji Zdrowia, Oświaty,
Kultury i Sportu Katarzynę Wróblewską. Już w kwietniu tego roku Zarząd
Powiatu Przasnyskiego podjął decyzję o przeprowadzeniu audytu wraz z
opracowaniem planu naprawczego przez firmę FORMEDIS z Poznania. Podjęcie
takiej decyzji było podyktowane zamknięciem roku 2018 stratą przez SP
ZZOZ w Przasnyszu.
Zakres przeprowadzonego audytu obejmował następujące obszary:
a) analizę finansowo- ekonomiczną, czyli analizę wszystkich komórek
organizacyjnych SP ZZOZ z uwzględnieniem komórek najbardziej i najmniej
dochodowych.
b) analizę porównawczą kosztów operacyjnych i kosztów
EHA(eksploatacyjnych, hotelowych, administracyjnych) do wskaźników
rynkowych i modeli optymalnych.
c) analizę działalności operacyjnej, w której skład wchodziło
skonfrontowanie posiadanego potencjału do stopnia realizacji świadczeń
zdrowotnych.
d) analizę współpracy SP ZZOZ w Przasnyszu w ramach kontraktu z NFZ,
polegającą na analizie realizacji poziomu umów i ryczałtu z NFZ.
e) analizę obszaru kadrowego, pod względem stopnia zabezpieczenia
udzielania świadczeń, zatrudnienia personelu medycznego, niemedycznego ,
w tym szczegółowa analiza zatrudnienia pracowników administracyjnych,
analiza struktury wiekowej lekarzy i pielęgniarek, analiza stawek
wynagrodzenia personelu SP ZZOZ, kosztów osobowych, specjalizacji
posiadanych przez pielęgniarki i położne.
f) analizę jakości świadczonych usług, w których skład wchodziła analiza
wskaźników umieralności, zakażeń, stanu technicznego infrastruktury,
sprzętu i posiadanej aparatury medycznej. Analiza sposobów sterylizacji,
utrzymywania sprzętu i aparatury medycznej w sprawności oraz wyników
badań ankietowych przeprowadzonych wśród pacjentów.
g) analizę obszaru gospodarczego, która zawierała weryfikację zgodności
regulacji zakładowych takich jak statut, regulaminy, księga rejestrowa,
zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Audyt podmiotu leczniczego miał za zadanie wskazać w jakich obszarach wskaźniki finansowe i operacyjne podmiotu leczniczego odbiegają od wartości optymalnych (jeśli wartości optymalne są zdefiniowanie) lub od benchmarków (analiza porównawcza do rynku). Program Naprawczy podmiotu leczniczego jest następstwem audytu i obejmuje specyfikację niezbędnych do wdrożenia w podmiocie leczniczym zmian pozwalających na osiągnięcie optymalnej lub niższej od benchmarków wartości wskaźników finansowych i operacyjnych.