czwartek, 18 lutego 2021

Czas pandemii dowiódł, że podjęliśmy słuszne decyzje

Wybuch pandemii wirusa Covid-19 na przełomie marca i kwietnia 2020 roku wywołał obawy naszych mieszkańców w kwestii rejestracji pojazdów i wydawania stosownych dokumentów. Wydział Komunikacji decyzją starosty Krzysztofa Bieńkowskiego rozpoczął wtedy pracę zdalną: interesanci przekazywali dokumenty za pośrednictwem skrzynki podawczej, przez ePUAP oraz korespondencyjnie. Pracownicy Referatu Rejestracji Pojazdów rozpatrywali złożone wnioski, po czym umawiali interesantów telefonicznie na podpisanie dokumentów oraz odbiór dowodów rejestracyjnych. Wszystko odbywało się z zachowaniem zaleceń sanitarnych: pracownicy podczas kontaktów z interesantami przez okienko w drzwiach zabezpieczeni byli rękawiczkami, maseczkami oraz przyłbicami, przed podejściem do okienka konieczna była dezynfekcja rąk.

W lipcu 2020 roku Referat Rejestracji Pojazdów został przeniesiony do nowego budynku Centrum Aktywizacji Biznesu, po czym wprowadzono system kolejkowy z rezerwacją numerków na konkretną datę i godzinę wizyty, co usprawniło pracę Wydziału Komunikacji i jednocześnie ograniczyło liczbę osób oczekujących w poczekalni. Ogólnie rzecz biorąc pandemia nie spowodowała paraliżu obsługi interesantów, sprawy były na bieżąco obsługiwane. Dużym plusem było odgórne wydłużenie terminu obowiązkowego zgłoszenia nabycia z 30 do 180 dni, co pozwoliło interesantom w spokoju zarejestrować pojazdy.

Głównym powodem podjęcia decyzji o rejestracji pojazdów wyłącznie po zarezerwowaniu terminu wizyty przez Internet było dążenie do usprawnienia obsługi interesantów w Referacie. Analizując dane z lipca 2020 roku od momentu wprowadzenia systemu kolejkowego, można było ustalić optymalną liczbę spraw, przy której zostaną one efektywnie obsłużone. Aktualnie procedura rezerwacji kolejki jest uporządkowana, interesanci są bardzo zadowoleni, ponieważ nie ma już legendarnych, wielogodzinnych kolejek w Wydziale Komunikacji. Ponadto w poczekalni przebywa mała liczba osób, co jest niezwykle istotne w dobie epidemii, gdzie należy zachowywać dystans społeczny. Czas oczekiwania w kolejce jest zminimalizowany, wystarczy przyjść do Referatu Rejestracji Pojazdów 10-15 min przez wyznaczoną godziną i potwierdzić wizytę w biletomacie. Mnóstwo osób bardzo chwali takie rozwiązanie. Jeżeli ktoś nie ma dostępu do Internetu, może dokonać rezerwacji z pomocą innej osoby. Ostatecznie może zgłosić potrzebę pomocy w zarezerwowaniu terminu pracownikom starostwa.

Podsumowanie prac Wydziału Komunikacji:

W 2020 roku:

- wydano 5616 decyzji o rejestracji stałej pojazdów

- 5532 o rejestracji czasowej pojazdów

- wprowadzono do ewidencji 2951 nowych pojazdów z terenu powiatu przasnyskiego (w tym 1361 z miasta Przasnysz)

- dokonano 17 426 zgłoszeń zbycia/nabycia pojazdów.

W 2020 roku wydano 1194 prawa jazdy. Najwięcej w lipcu: 155 uprawnień do kierowania pojazdami, najmniej w kwietniu: 11 uprawnień. Powodem takiego stanu było zawieszenie egzaminów w Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego.

Wielu osób pyta, czy zatrzymanie prawa jazdy lub dowodu rejestracyjnego nakłada na kierowcę zwrot fizycznych dokumentów do wydziału komunikacji. Otóż od 5 grudnia 2020 roku zniesiono obowiązek posiadania przy sobie fizycznego dokumentu prawa jazdy. Uprawnienia do prowadzenia pojazdów podczas kontroli drogowej są sprawdzane w rejestrach państwowych. W przypadku zatrzymania dokumentu np. na okres 3 miesięcy za przekroczenie prędkości o więcej, niż 50 km/h na obszarze zabudowanym, po upływie wyznaczonego okresu należy złożyć wniosek do Referatu Wydawania Uprawnień do Kierowania Pojazdami celem wydania dokumentu w systemie elektronicznym.

W przypadku dowodów rejestracyjnych jest podobnie: od 1 października 2018 roku kierowcy nie muszą posiadać przy sobie dowodu rejestracyjnego. Policjanci sprawdzają dane w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Zniesienie obowiązku posiadania przy sobie dowodu rejestracyjnego wiąże się również ze zmianą dotyczącą zatrzymywania i zwrotu tego dokumentu. Do tej pory dowód rejestracyjny był zatrzymywany fizycznie. W przypadku, gdy pojazd nie spełnia wymagań ochrony środowiska, zagraża bezpieczeństwu lub porządkowi ruchu drogowego – uprawnione służby odnotowują zatrzymanie dokumentu w systemie informatycznym. Informacja o zatrzymaniu jest przekazywana do Centralnej Ewidencji Pojazdów, a kierujący otrzymuje pokwitowanie. Zwrot dokumentu może odnotować zarówno organ, który go wydał, jak i dowolna jednostka w ramach podmiotu, który go zatrzymał.