Ostatni pociąg pasażerski z Ostrołęki w kierunku Szczytna
pojechał w czerwcu 2001 roku. W 2010 roku linia przeznaczona była przez
zarządcę do rozbiórki na odcinku Ostrołęka – Wielbark, jednak
ostatecznie udało się ją zachować. Dzięki Krajowemu Programowi
Kolejowemu linia zostanie zmodernizowana, a połączenia kolejowe zostaną
przywrócone. O inwestycję mocno zabiegały samorządy powiatowe, między
innymi Powiat Przasnyski.
PKP Polskie Linie Kolejowe i należąca do nich spółka Pomorskie
Przedsiębiorstwo Mechaniczno – Torowe podpisały umowę za 314,7 mln zł
netto na modernizację nieczynnej od 19 lat linii kolejowej na odcinku
Ostrołęka – Chorzele. Dzięki umowie podpisanej 26 lipca 2019 roku, na
linii 35 prowadzone są aktualnie prace rewitalizacyjne. W ramach
inwestycji przebudowane zostaną stacje: Ostrołęka, Grabowo, Jastrząbka,
Chorzele oraz przystanki Nowa Wieś Kościelna, Zabiele Wielkie, Parciaki,
Olszewka. Perony mają zostać wyposażone w nowe ławki, wiaty i
funkcjonalne oświetlenie.
Dzięki inwestycji na nieczynną od 19 lat linię wrócą pociągi. Zwiększy to potencjał gospodarczy i atrakcyjność regionu. Inwestycja ma strategiczne znaczenie zwłaszcza dla północno-wschodniej części Mazowsza. Po zakończeniu prac będzie możliwe wznowienie ruchu pociągów. Zapewni to lepszy dojazd mieszkańców gmin położonych wzdłuż linii kolejowej do Warszawy i do powstających w Chorzelach fabryk. Transport towarowy zyska lepsze warunki. Linia kolejowa od Szczytna łączy się przez Olsztyn z Gdańskiem, a dalej z portem morskim w Gdyni.
Prace na odcinku Ostrołęka-Chorzele obejmą prawie 60 km torów. Dzięki modernizacji pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 120 km/h, a składy z towarami do 80 km/h. Przebudowanych zostanie 20 obiektów inżynieryjnych w tym 14 przepustów i 6 mostów. W ramach prac wymieniona zostanie m.in. konstrukcja 250-metrowego mostu na rzece Narew. Powstanie też nowe lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym w Ostrołęce. Zakończenie inwestycji planowane jest na maj 2022 roku. Projekt realizowany będzie w systemie „projektuj i buduj”.
Dzięki inwestycji na nieczynną od 19 lat linię wrócą pociągi. Zwiększy to potencjał gospodarczy i atrakcyjność regionu. Inwestycja ma strategiczne znaczenie zwłaszcza dla północno-wschodniej części Mazowsza. Po zakończeniu prac będzie możliwe wznowienie ruchu pociągów. Zapewni to lepszy dojazd mieszkańców gmin położonych wzdłuż linii kolejowej do Warszawy i do powstających w Chorzelach fabryk. Transport towarowy zyska lepsze warunki. Linia kolejowa od Szczytna łączy się przez Olsztyn z Gdańskiem, a dalej z portem morskim w Gdyni.
Prace na odcinku Ostrołęka-Chorzele obejmą prawie 60 km torów. Dzięki modernizacji pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 120 km/h, a składy z towarami do 80 km/h. Przebudowanych zostanie 20 obiektów inżynieryjnych w tym 14 przepustów i 6 mostów. W ramach prac wymieniona zostanie m.in. konstrukcja 250-metrowego mostu na rzece Narew. Powstanie też nowe lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym w Ostrołęce. Zakończenie inwestycji planowane jest na maj 2022 roku. Projekt realizowany będzie w systemie „projektuj i buduj”.
(zdjęcia pochodzą z FB Arkadiusza Czartoryskiego)