Od kilku godzin w serwisach branżowych i ogólnopolskich mediach pojawiają się informacje o zakupie przez Politechnikę Warszawską powiatowego lotniska w Sierakowie k. Przasnysza (m.in. PAP, Wprost, Forsal). Jak donoszą media, końcowy akt notarialny zakupu działek związanych z lądowiskiem w Przasnyszu został podpisany na początku maja przez dziekana Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa PW prof. Janusza Frączka. Przy podpisaniu obecni byli również kierownik projektu prof. Robert Głębocki, starosta przasnyski Krzysztof Bieńkowski oraz wicestarosta Waldemar Trochimiuk.
"Politechnika Warszawska, jako największy polski uniwersytet techniczny,
potrzebuje poligonu doświadczalnego, na którym będzie można
przeprowadzać testy nowych technologii" - powiedział PAP dr inż. Antoni
Kopyt z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa PW.
Teren lotniska z towarzyszącą mu infrastrukturą został zakupiony dzięki
współfinansowanemu ze środków unijnych projektowi o wartości 33 mln zł. W
ramach projektu (który zakończy się w grudniu 2020 r.) Politechnika
planuje również stworzyć na miejscu centrum badawczo-rozwojowe, w którym
będą mogli pracować naukowcy. "Zbudujemy w ten sposób zaplecze
badawcze, które w kolejnych latach da Politechnice Warszawskiej
możliwość rozwoju i pozyskiwania nowych projektów badawczych" -
podkreślił dr Kopyt.
"Takiego miejsca szukaliśmy już od jakiegoś czasu i lotnisko pod
Przasnyszem idealnie spełnia stawiane przez nas warunki" - stwierdził
rozmówca PAP. "Znajduje się ok. 2 godzin drogi od Warszawy, a jego
lokalizacja jest bardzo wygodna także z uwagi na położenie innych
lotnisk. Okolica jest też nisko zurbanizowana, dzięki czemu mamy dużą
przestrzeń do bezpiecznego testowania nowych algorytmów nawigacyjnych i
technologii" - wylicza.
„Realizacja projektu poligonu doświadczalno-wdrożeniowego przez
Politechnikę na terenie lądowiska w Sierakowie ma szansę stać się kołem
zamachowym dla rozwoju strefy gospodarczej i całego powiatu
przasnyskiego, dlatego też Rada i Zarząd zdecydowały się wesprzeć
uczelnię i udzielić specjalnego rabatu na sprzedaż działek” – powiedział
starosta Krzysztof Bieńkowski.
Infrastruktura, która powstanie w ramach projektu, posłuży realizacji
prowadzonych przez PW badań naukowych i prac rozwojowych z zakresu m.in.
systemów bezzałogowych, lotnictwa, nowoczesnych technologii
materiałowych oraz szeroko rozumianej energetyki. W planach jest też
rozwój alternatywnych napędów, systemów zarządzania lotem i systemów
nawigacyjnych. Duże nadzieje inżynierowie z PW wiążą z pracami nad
dronami specjalnie przystosowanymi do potrzeb rolników, policji czy
straży pożarnej.
"Coraz więcej odbiorców korzysta z bezzałogowców; technologia ta rozwija
się dzisiaj bardzo szybko; nasza uczelnia musi mieć miejsce do
testowania nowych rozwiązań" - podkreślił dr Kopyt. "Jednym z kluczowych
założeń jest zresztą wsparcie tymi technologiami lokalnych
przedsiębiorców i rolników. Za pomocą dronów można np. pomóc rolnikom w
ocenie upraw, efektywności nawozu, szkód łowieckich czy efektów suszy" -
dodał.
W dalszej przyszłości Politechnika chce się zaangażować w promocję
lotnictwa. "Bardzo zależy nam na dużej aktywności na samym lotnisku" -
zaznaczył dr Kopyt. "Chcemy tam ściągać aerokluby, organizować
konferencje, pikniki lotnicze. Będziemy zachęcać do latania szybowcami
studentów, ale także integrować się z lokalnymi szkołami. Przemysł
lotniczy cały czas potrzebuje nowych ludzi do pracy, więc chcemy
zachęcić ludzi do lotnictwa i przyczynić się do wzrostu zainteresowania
tą tematyką" - stwierdził.
PW będzie kolejną uczelnią, której działania naukowo-dydaktyczne wesprze
własne lotnisko: takim terenem już od jakiegoś czasu dysponuje
Politechnika Rzeszowska, uczelniane lotnisko przygotowuje także
Politechnika Wrocławska.
Na podst. PAP.